Skargi i wnioski

Sposób rozpatrywania skarg i wniosków

Przedmiotem skargi może być, w szczególności:

  • zaniedbanie lub nienależyte wykonanie zadań przez właściwe komórki organizacyjne Zespołu albo ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących;
  • przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.

Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia działania komórek organizacyjnych Zespołu, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokojenia potrzeb.

Postępowanie w przypadku odmowy wypisania z Zespołu regulują odrębne przepisy. Wnioski w tej sprawie nie podlegają rejestracji w księdze skarg i wniosków. Wniosek o wypisanie ze szpitala, pacjent lub jego opiekun prawny składa w dowolnej formie u ordynatora (kierownika) właściwego oddziału, co odnotowuje się w dokumentacji medycznej.

Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie, za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej lub ustnie do protokołu.

W razie zgłoszenia skargi lub wniosku ustnie, przyjmujący zgłoszenie sporządza protokół; protokół podpisują wnoszący skargę lub wniosek oraz przyjmujący zgłoszenie. W protokole zamieszcza się datę przyjęcia, imię, nazwisko (nazwę) i adres zgłaszającego oraz zwięzły opis treści sprawy.

Przyjmujący skargę lub wniosek jest obowiązany potwierdzić ich złożenie, jeżeli tego zażąda wnoszący. Skargi i wnioski powinny być rozpatrzone i załatwione bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 30 dni.

Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.

Przyjmowanie i koordynowanie rozpatrywania skarg i wniosków powierza się sekretariatowi Dyrekcji. Rozpatrywanie skarg związanych z działalnością Zespołu powierza się z-cy dyrektora ds. medycznych lub innej osobie wyznaczonej przez dyrektora Zespołu.

Jeżeli wnoszący skargę lub wniosek jest niezadowolony z rozstrzygnięcia, może złożyć skargę do dyrektora Zespołu.

Informację o dniach i godzinach przyjmowania interesantów w sprawie skarg i wniosków wywiesza się w miejscu ogólnodostępnym.

Dyrektor Zespołu, z-ca dyrektora ds. lecznictwa, ordynatorzy oraz kierownicy oddziałów przyjmują interesantów w wyznaczonych dniach i godzinach pracy.

Zgłoszone skargi i wnioski powinny być rozpatrzone i załatwione z należytą starannością, wnikliwością i terminowo.

Załatwienie skargi lub wniosku powinno być poprzedzone rozpatrzeniem wszystkich okoliczności sprawy i polegać na rozstrzygnięciu, wydaniu poleceń lub podjęciu innych stosownych środków oraz zawiadomieniu skarżącego o wynikach.

Pracownik, który otrzymał skargę dotyczącą jego działalności, jest obowiązany przekazać ją swojemu przełożonemu.

Skarga dotycząca określonej osoby nie może być przekazana do rozpatrzenia tej osobie ani osobie jej przełożonej.

Osoby rozpatrujące skargi i wnioski muszą ściśle przestrzegać przepisów kodeksu postępowania administracyjnego oraz niniejszej instrukcji.

Skargi i wnioski należy rejestrować i przechowywać oddzielnie, w sposób ułatwiający kontrolę przebiegu i terminu załatwienia.

Ordynatorzy (kierownicy oddziałów) przekazują przyjęte skargi i wnioski do sekretariatu Dyrekcji lub osoby wyznaczonej przez dyrektora.

Do zadań sekretariatu Dyrekcji należą:

  • ewidencjonowanie wpływających skarg i wniosków;
  • czuwanie nad terminowością załatwiania;
  • sporządzanie sprawozdań z rozpatrywanych spraw;
  • podejmowanie innych działań związanych z realizacją tych zadań.