Sposób rozpatrywania skarg i wniosków
- Przedmiotem skargi może być, w szczególności:
- zaniedbanie lub nienależyte wykonanie zadań przez właściwe komórki organizacyjne Zespołu albo ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących;
- przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
- Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia działania komórek organizacyjnych Zespołu, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokojenia potrzeb.
- Postępowanie w przypadku odmowy wypisania z Zespołu regulują odrębne przepisy. Wnioski w tej sprawie nie podlegają rejestracji w księdze skarg i wniosków. Wniosek o wypisanie ze szpitala, pacjent lub jego opiekun prawny składa w dowolnej formie u ordynatora (kierownika) właściwego oddziału, co odnotowuje się w dokumentacji medycznej.
- Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie, za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej lub ustnie do protokołu.
- W razie zgłoszenia skargi lub wniosku ustnie przyjmujący zgłoszenie sporządza protokół; protokół podpisują wnoszący skargę lub wniosek i przyjmujący zgłoszenie. W protokole zamieszcza się datę przyjęcia skargi
lub wniosku, imię, nazwisko (nazwę) i adres zgłaszającego oraz zwięzły opis treści sprawy.
- Przyjmujący skargę lub wniosek jest obowiązany potwierdzić ich złożenie, jeżeli tego zażąda wnoszący. Skargi
i wnioski powinny być rozpatrzone i załatwione bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 30 dni.
- Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia
się bez rozpoznania.
- Przyjmowanie i koordynowanie rozpatrywania skarg i wniosków powierza się sekretariatowi Dyrekcji. Rozpatrywanie skarg związanych z działalnością Zespołu powierza się z-cy dyrektora ds. medycznych
lub innej osobie wyznaczonej przez dyrektora Zespołu.
- Jeżeli wnoszący skargę lub wniosek jest niezadowolony z rozstrzygnięcia skargi lub wniosku przez z-cę dyrektora ds. medycznych lub inną osobę rozpatrującą, może złożyć skargę do dyrektora Zespołu.
- Rozpatrujący skargę lub wniosek zawiadamia skarżącego bądź wnioskodawcę o sposobie załatwienia skargi lub wniosku.
- Informację o dniach i godzinach przyjmowania interesantów w sprawie skarg i wniosków wywiesza się w miejscu ogólnodostępnym.
- Dyrektor Zespołu, z-ca dyrektora ds. lecznictwa, ordynatorzy oraz kierownicy oddziałów przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków w wyznaczonych dniach i godzinach pracy.
- Zgłoszone skargi i wnioski powinny być rozpatrzone i załatwione z należytą starannością, wnikliwością
i terminowo.
- Załatwienie skargi lub wniosku powinno być poprzedzone rozpatrzeniem wszystkich okoliczności sprawy. Załatwienie polega na rozstrzygnięciu, wydaniu poleceń lub podjęciu innych stosownych środków, usunięciu stwierdzonych uchybień i w miarę możliwości przyczyn ich powstania oraz zawiadomieniu w sposób wyczerpujący skarżącego bądź zgłaszającego wniosek o wynikach rozpatrzenia, dokonanych rozstrzygnięciach, wydanych poleceniach lub podjętych środkach i działaniach.
- Pracownik, który otrzymał skargę dotyczącą jego działalności, obowiązany jest przekazać ją niezwłocznie swojemu przełożonemu.
- Skarga, która dotyczy określonej osoby, nie może być przekazana do rozpatrzenia tej osobie oraz osobie, wobec której pozostaje ona w stosunku nadrzędności służbowej.
- Osoby załatwiające skargę lub wniosek są odpowiedzialne za ścisłe przestrzeganie przy ich rozpatrywaniu przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, przepisów wydanych na jego podstawie oraz postanowień niniejszej instrukcji.
- Skargi i wnioski wpływające do Zespołu oraz związane z nimi pisma należy rejestrować i przechowywać oddzielnie od innych spraw, w sposób ułatwiający kontrolę przebiegu i terminu ich załatwiania.
- Ordynatorzy (kierownicy oddziałów) są zobowiązani do przekazywania przyjętych skarg i wniosków do sekretariatu Dyrekcji lub innej osobie wyznaczonej przez dyrektora Zespołu.
- Do zadań sekretariatu Dyrekcji w zakresie całokształtu spraw związanych z przyjmowaniem i załatwianiem skarg i wniosków, należą:
- ewidencjonowanie w rejestrze wpływających skarg i wniosków;
- czuwanie nad terminowością załatwiania skarg i wniosków;
- sygnalizowanie osobie rozpatrującej skargi lub wnioski nieprawidłowości w załatwianiu skarg i wniosków,
- sygnalizowanie nasilonych lub ujemnych zjawisk wynikających ze skarg i wniosków.
- Ordynator (kierownik oddziału) dokonuje raz w roku analizy przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków, które zostały przekazane mu do rozpatrzenia oraz dostarcza dyrektorowi Zespołu w terminie do 15 stycznia każdego roku zestawienie załatwionych skarg i wniosków oraz zestawienie przyjęć interesantów za rok poprzedni.
- W sprawozdaniu składanym do dyrektora Zespołu przez ordynatorów (kierowników oddziałów) należy w szczególności omówić problematykę skarg i wniosków, podać dane skarżącego bądź składającego wniosek, datę przyjęcia skargi lub wniosku oraz sposób ich rozpatrzenia.